zoete-aardappel-gezond2

Zoete aardappel

Een zoete aardappel, ook wel bataat genaamd, is een zeer voedzame groente voor je kindje (en ook voor jezelf). Het lijkt op een aardappel maar dan iets groter en oranje.

Voedingswaarde

Er zitten veel vezels in zoete aardappel die heel erg gezond zijn en meehelpen. Ook zitten er veel vitamines in met hoge concentraties beta-caroteen (de bouwstof voor vitamine A), vitamine C en vitamine B6. Deze vitamines zijn sterke anti-oxidanten en zijn een grote reden dat de zoete aardappel zo’n gezond product is.

Waar zoete aardappel het meest bekend om staat is de hoge concentratie van complexe koolhydraten en de lage glycemische index die daaruit voortkomt. Gezond dus!

Hoe een zoete aardappel te gebruiken?

Gepofte zoete aardappel

• Verwarm een oven voor op 180°C.

• Spoel de zoete aardappels (400 gram) af met water, leg ze in een ovenschaal en pof ze ca. 45 minuten.

• Laat even afkoelen en pel de schil (die als het goed is heel gemakkelijk loslaat). Serveren Doe de zoete aardappels in een kom en prak met een vork tot een puree. Leng het aan met wat water, moeder- of opvolgmelk.

Rapley methode

In stukjes aan de baby geven (volgens de Rapley ‘Baby-doet-het-lekker-zelf’ methode)? De zoete aardappel in lange richting in repen snijden en je kindje zelf 1 voor 1 een reep laten pakken (niet geven dus).

Variëren

Je kunt van dit basisrecept ook lekkere zoete aardappel pannenkoekjes maken voor kinderen en volwassenen, zie de site van Babycooking.

Volhouden

En vergeet niet, mocht het de eerste keer geen succes zijn, je baby moet je wel 6-10 keer een nieuwe smaak aanbieden. Ze hebben nu eenmaal meer smaakpapillen en moeten wennen aan nieuwe smaken.

#GoodBabyFood

babylepel2