Gastredacteur: BORO*MINI over sociaal ondernemen

//Gastredacteur: BORO*MINI over sociaal ondernemen

Wij zijn Lotje en Celia en nemen jullie 4 weken mee in de wereld van BORO*MINI. Die wereld is fris, 100% plantaardig, duurzaam en sociaal. We vertellen wat ons drijft deze wereld te creëren. Hoe het is om sociaal en duurzaam te ondernemen en een nieuw baby label in de markt te zetten. Maar eerst een klein beetje achtergrondinformatie over ons.

BORO*MINI-Lotje-en-Celia

 Lotje en Celia

Lotje studeerde Sociaal Pedagogisch Werk en daarna audiovisuele media aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ze deed creatieve projecten als cameravrouw maar werkte ook bij de jeugdgevangenis R.I.J. het nieuwe Lloyd en Heliomare. Daar deed zij veel ervaring op op het gebied van sociale werkplaatsen waar leerwerktrajecten centraal stonden. Lotje’s missie is om sociaal te kunnen financieren door commercieel te zijn, met de verkoop van duurzame producten.

Lotje is al jaren samen met Derk en samen hebben ze een zoon, Salomon (7) en een dochter Pippa (3)

Celia studeerde aan het Amsterdam Fashion Institute en heeft al jaren haar eigen onderneming; Blue Print. Een designstudio die zich richt op het ontwerpen en natuurlijk verven en zeefdrukken van textiel. Ook werkte ze voor verschillende modemerken zoals; Levi’s, Tommy Hilfiger, Denham en Kings of Indigo. Celia’s missie is om natuurlijk kleuren de norm te maken in de textielindustrie en zo alle toxische stoffen uit te bannen.

Celia is getrouwd met Mark en samen hebben ze een zoon, Elias (3)

Het begin

Als een soort cadeautje dat je ergens gratis bij krijgt leerde wij elkaar kennen. Doordat onze mannen al sinds hun jeugd met elkaar bevriend zijn. We hadden meteen een klik. En vanuit onze gezamenlijke interesses en de komst van kinderen spaken we vaak over duurzame kinderproducten en sociaal ondernemen. In onze zoektocht naar leuke, moderne en duurzame babyproducten konden we vaak niets vinden dat aan al onze wensen voldeed. Bijvoorbeeld de zoektocht naar een duurzaam geproduceerde hydrofiel doek die ook nog eens voor ons, als ouder leuk is om naar te kijken was moeilijk te vinden. De hydrofiel doek is zo’n product waar je, als je geen kinderen hebt nog nooit van hebt gehoord maar waar je niet meer zonder kan bij het krijgen van kinderen. Opeens gaat die hydrofiel doek overal mee naar toe en is hij het meest multifunctionele ding dat je ooit hebt gezien.

Regelmatig verbaasde we ons, in onze zoektocht over hoeveel rommel er wordt geproduceerd dat ook nog eens slecht is voor mens en milieu. De textielindustrie is na de olie-industrie de meest vervuilende, toxische industrie en het laatste wat we wilde was onze baby’s wikkelen in textiel dat toxisch en vervuilend geproduceerd wordt. Niet alleen omdat het onprettig is voor de tere en gevoelige babyhuid maar ook omdat onze kleintjes nog een hele tijd op deze wereld zullen rondstappen. Mede daarom willen we de wereld graag goed voor ze achter laten en een zo veilig en duurzaam mogelijk product produceren waar we zelf zo lang naar opzoek zijn geweest. Zo werd BORO*MINI geboren!

BORO*MINI

Over BORO*MINI, de naam van ons sociale en duurzame baby label waren we het gelukkig snel eens. Het moest een link hebben met duurzaamheid en hergebruik en het moest meteen duidelijk zijn dat het gaat om babyproducten. Boro is een oud Japans gebruik en betekent; gebruik alles en verspil niets en mini tja dat lijkt ons duidelijk 😉

Inmiddels zijn we niet alleen meer vrienden maar ook samen eigenaars, creatief directeurs, ontwerpers van de producten en prints, tekstschrijvers, websitebouwers, fotografen en stylistes op de fotoshoots, maatschappelijk werkers in het sociale werk atelier en administratief medewerkers. Geweldig om samen al deze functies te vervullen en te ontdekken waar ieders krachten liggen. Gelukkig hebben we nu ook de mogelijkheid om de juiste experts inschakelen om zo te kunnen groeien en professionaliseren zodat we van BORO*MINI een sterk babylabel kunnen te maken.

By | 2018-06-03T16:28:26+00:00 8 maart, 2018|Geen categorie|Reacties uitgeschakeld voor Gastredacteur: BORO*MINI over sociaal ondernemen

About the Author: