Voor onze zesde blog zijn we op bezoek gegaan bij Yumeko, voor een interview met oprichter Stephan Zeijlemaker. Yumeko is een groot voorbeeld voor ons als duurzaam merk op het gebied van biologisch beddengoed. Al zeven jaar timmeren ze aan de weg en hebben ze hun gehele productieketen duurzaam en fair gemaakt. Daar kunnen we met ons eigen babybeddengoedmerk HUMM dus veel van leren. In het interview hieronder kun je ons inspirerende gesprek met Stephan van Yumeko lezen. Van hoe ze begonnen zijn, tot de impact die ze hebben bereikt in de keten. Heb je liever zin om te kijken, bekijk dan onze vlog!

 

Het verhaal van Yumeko

Marjolein: Kan je jezelf en Yumeko introduceren?
Stephan: Ik ben Stephan Zeijlemaker, medeoprichter van Yumeko. Ik kom oorspronkelijk uit de reclame, daar wil je altijd meer verkopen. Maar ik dacht steeds vaker bij de spullen die verkocht werden: “Ik zal het niet kopen”. Toen kwam het idee om zelf een bedrijf op te zetten, een bedrijf dat alles goed doet.

We hebben 100 ideeën bedacht, tot ik op een avond thuis zat en ineens dacht: groen slapen! Ik heb Rob (mijn zakelijk partner) gebeld met de vraag: waar slaap jij op en onder? Hij had geen idee. Ik ook niet, moet ik zeggen. Dus ik heb thuis mijn dekbed eruit gehaald, een Duits dekbed dat ik van mijn moeder had gekregen. En wij zijn gaan googelen. Van katoen wisten we al dat het niet goed was, maar we kwamen er ook achter dat dons levend geplukt wordt, dat schapen worden mishandeld voor de wol, etc. Dat kon anders, vonden we.

Yumeko staat voor groen slapen. Eco slapen zijn we het later gaan noemen, groen dekte niet helemaal de lading. Wij wilden het alternatief zijn voor alle duurzame producten in de slaapkamer.

Het begin is vrij hink-stap-sprong geweest. We hadden geen idee van deze branche en hoe het allemaal werkte en we hebben dat allemaal on the way uitgevonden. Ik vond de eerste stappen in de productieketen ingewikkeld. Omdat je natuurlijk geen idee hebt waar je moet kijken. Maar wij zijn GOTS-gecertificeerd nu. De hele keten is gecertificeerd. We kennen ook iedereen uit de keten, we zijn bij alle producenten geweest. Zo willen wij onze klanten de grootst mogelijke zekerheid geven dat het product echt oké is. Verder dan dit kunnen we niet komen.

Impact

Marjolein: Kan je ook aangeven dat je impact met Yumeko hebt gehad in de branche en wat is die impact dan?
Stephan: Wij maken ieder jaar een impact-report. We berekenen dan hoeveel chemicaliën we hebben gebruikt en hoeveel we er niet hebben gebruikt. Daar maken we een rapport van en dat staat op onze website. Maar wat denk ik nog belangrijker is, is wat we bereikt hebben met dons. Vanaf het begin was dons een issue; ganzen worden levend geplukt en daar wilden wij niet mee verder. Wij zijn het eerste (en nog steeds enige) bedrijf  in Nederland met een dons-certificaat, de responsible down standard (RDS). Dat hebben wij samen met de donsproducent voor elkaar gekregen. Je kunt als relatief klein bedrijf, dus heel veel impact hebben. Omdat je er geen kennis van hebt, heb je ook geen vooroordelen. Wij vragen heel vaak aan producenten: hoezo kan dat niet? Zij weten soms ook niet wat er mogelijk is. Zo kan je producenten aanzetten tot verandering.

Duurzaam én commercieel

Laura: In hoeverre merk jij dat commercieel en duurzaam ondernemen samen gaat?
Stephan: Wij hebben een dubbele doelstelling. Wij willen gewoon een financieel succesvol bedrijf zijn. Maar wij willen ook veel impact hebben. Wij vinden dat dat niet anders kan. Je moet niet aan een subsidiekraan hangen of van giften leven. Als je het niet commercieel kan maken, gaat het uiteindelijk niet werken. Je moet producten maken die mensen willen kopen. Wij zijn begonnen met het uitgangspunt mooi, groen en betaalbaar. Daarvoor gebruiken wij de mooiste materialen. Je voelt niet dat je fairtrade slaapt. Dat is een gevoel in je hoofd/op je huid. Mensen krijgen een pakje thuis en denken: zo dat is lekker zeg. En het is nog duurzaam geproduceerd ook. En niet andersom. Je bent natuurlijk een normaal bedrijf, alleen de keten is helemaal duurzaam. Wat wij hopen is dat mensen het normaal gaan vinden dat iets op een goede manier geproduceerd is. Maar dat is nog niet de standaard.

Feiten over katoen

Laura: Als je vijf minuten googelt op biologisch katoen dan schrik je best wel van de feiten over conventioneel katoen. Wat is volgens jou een van de meest belangrijke feiten over de productie van niet biologisch katoen, wat mensen vaak helemaal niet weten?
Stephan: Conventioneel katoen is de grootste vervuiler op het gebied van pesticiden. Wat cijfers: 2,4% van alle landbouwarealen wordt gebruikt voor katoen en 24% van alle verkochte insecticide en 11% van alle pesticide wereldwijd wordt hiervoor gebruikt. 50.000 zelfmoorden in India alleen al per jaar onder boeren. De Aralzee is verdwenen, die is uitgedroogd voor katoenteelt. 1% van alle katoen, misschien ietsje meer, is biologisch. Voor de rest is alles conventioneel en dat begint allemaal GMO-katoen te worden in India. Dat betekent dat een bedrijf, of een aantal hele grote bedrijven eigenlijk, de eigenaar van de katoen worden. Ik vind dat een manier van werken die zo ongelofelijk haaks staat op de manier hoe wij met de wereld moeten omgaan. Als mensen dat weten, dan hoop ik dat ze een andere keuze maken.

Geluksmoment

Marjolein: Voor ons was ons grootste geluksmoment onze eerste bestelling. Wat was dat voor jou?
Stephan: De eerste bestelling blijft je altijd bij. Dat is het teken dat het werkt. De groei is natuurlijk ook hartstikke leuk. De eerste 2-3 jaar verdubbelde bij ons de omzet. Maar ook de campagne bij het NRC in de krant landelijk was zo gaaf. Een paar maanden geleden ging onze nieuwe website live, dat vind ik ook zo’n moment. Eigenlijk heeft dat te lang geduurd, we waren maanden aan de slag. Maar het is echt heel mooi geworden. Dat is ook waarom ondernemen zo leuk is. Die dingen gebeuren en je bent overal verantwoordelijk voor. Als het fout gaat kan je niet naar iemand anders kijken. Alles ligt aan jou, dat moet je wel leuk vinden. Ik spreek vaak mensen die zeggen: ‘daar moet ik niet aan denken’. Maar alles wat lukt ligt ook aan jou. Dus je kunt niet op een directere manier met jezelf geconfronteerd worden dan een eigen bedrijf hebben.

Duurzaam ondernemen

Marjolein: Vind jij dat voor ondernemers die nu starten, duurzaam ondernemen een basisvoorwaarde zou moeten zijn?
Stephan: Ja, ik vind dat natuurlijk wel maar je moet het natuurlijk echt zelf vinden en willen. Een duurzaam bedrijf is veel moeilijker dan een niet duurzaam bedrijf. Wij hebben veel meer beperkingen waar je mee te maken hebt. Wij moeten alles via gecertificeerde processen doen. Er zijn producenten waar wij nooit mee kunnen werken. We kopen veel duurder in, dus onze prijzen zijn ook hoger. Je bent voor veel minder mensen bereikbaar. Het is toch nog steeds een kleiner deel van Nederland dat duurzaam koopt.

Terugblik op het gesprek

Het is inmiddels twee weken geleden dat we bij Yumeko zijn geweest en we kijken er met veel plezier op terug. We hebben heel veel geleerd van ons gesprek met Stephan. Ook Yumeko is klein begonnen maar heeft gaandeweg een belangrijke positie verworven binnen de beddengoedbranche. Yumeko heeft laten zien dat duurzaam ondernemen en commercieel denken heel goed samen kunnen gaan en dat je als “kleinere” speler ook impact kunt hebben in de branche en op productieprocessen. Hiermee is Yumeko niet alleen een voorbeeld geworden voor duurzame ondernemers maar ook voor grote commerciële merken die duurzamer willen zijn.

Over de website take-over:

Wij zijn Laura en Marjolein van HUMM (babybeddengoed) en wij nemen vier weken lang de website van BabyBeGood als gastredacteuren over. We nemen je mee in ons leven als ondernemer en moeder. Wat kan je zoal verwachten? We vertellen je meer over het belang van biologisch katoen (voor mens en milieu), hoe is het om met een vriendin een “groen” merk op te zetten, we geven tips voor mooie duurzame producten voor jou en je baby en praten met mensen uit de industrie. Daarna geven we het stokje weer door aan de volgende duurzame ondernemer uit het netwerk van Babybegood. Door onze verhalen te vertellen, willen we een kijkje geven in de wereld achter biologische babyproducten en wat ons als (kleine) duurzame ondernemers drijft en verbindt. Lees ook onze andere blogs.